פציעות ספורט שכיחות

מהן פציעות ספורט שכיחות?

ישנם נזקים וחבלות מסוגים שונים אשר עלולים להתרחש כתוצאה מפעילות ספורטיבית החל בדימומים, דרך פציעות בשרירים ובמפרקים ועד לשברים, זעזוע מוח, כאבי ברכיים ועוד.

על פי רוב פציעות הספורט נחלקות לשני סוגים עיקריים והם: חבלות טראומטיות ופציעות מאמץ, כאשר לכל סוג דרגות קושי שונות.

הסיווג הקליני של פציעות ספורט שכיחות

ניתן לסווג פציעות ספורט באופן קליני ובהתאם לאופייה:

  • פציעות כרוניות – פציעות ספורט שכיחות אלי נגרמות כתוצאה מאגירה איטית של הנזק מעומס יתר על אזור מסוים בגוף וכן מפציעה שלא החלימה או קיבלה טיפול ראוי. ברוב המקרים אותו עומס מוביל לנזק הדרגתי.
  • פציעות תת חריפות – מדובר על פציעות ספורט שכיחות אשר יופיעו כעבור מספר ימים מרגע הפגיעה והן מאופיינות עם סימפטומים מציקים אך לא חריפים. לרוב לאחר כמה ימים תחול ירידה בכאבים ובנפיחות ויחול שיפור בטווח התנועה ובהרגשה הכללית.
  • פציעות חריפות – פציעות ספורט שכיחות חריפות מאופיינות עם כאבי שרירים שמופיעים מהר, לרוב מיד עם הפגיעה. מדובר בפגיעה טראומתית לגוף אשר מקורה ידוע כאשר הסימפטומים שלה חריפים ועלולים לכלול כאבים בעוצמה גבוהה, נפיחות, מגבלת תנועה ועוד.

פציעות חבלה

אחד מסוגי הפציעות השכיחים ביותר אלו הן חבלות.

על פי רוב חבלות מתרחשות באופן פתאומי ומהוות טראומה לגוף.

הן אופייניות בעיקר לענפי ספורט בהם מעורב מגע כגון אמנויות לחימה, כדורגל, אגרוף, כדורסל וכיוצא בכך, כאשר מידת חומרתן נקבעת בהתאם לנזק, מיקום הפגיעה וגילו של הפצוע.

כאמור חבלות טראומטיות יכולות להתבטא בשטפי דם, שריטות, פגיעה בשרירים, שברים, פריקות, בלט דיסק, חבלות ראש ועמוד שדרה ובמקרים קשים אף לגרום למוות.

כפי שצוין לעיל לחבלות יש דרגות חומרה שונות כאשר הקלה ביניהן היא פגיעה ברצועות ובשרירים.

שברים, פריקות או נזקים לראש ולעמוד השדרה יהיו בדרגת קושי יותר חמורה והנן יותר נדירות, אולם במקרה ומתרחשות הן ידרשו התערבות רפואית.

פציעות מאמץ

סוג אחר של פציעות ספורט שכיחות אלו הן פציעות מאמץ.

פציעות אלו עשויות להיגרם ממאמץ חוזר ונשנה או מביצוע תנועות שחוזרות על עצמן.

רוב ענפי הספורט מובילים לכך שהעוסקים בהם על בסיס קבוע מפעילים עומסים על הגוף, כאשר חשיפה לעומסים רבים על אותו אזור עלולה לגרום לנזקים.

פציעות מאמץ שכיחות בעיקר אצל העוסקים בענפי ספורט כגון גולף, באולינג, טניס, רכיבה על אופניים, ריצה או כל פעילות אשר גורמת לחזרה על אותן התנועות.

מבין כל הפציעות אשר מסווגות תחת קטגוריה זו השכיחות מכולן יהיו שברי מאמץ וכן פגיעה במערכות עצב, שלד ושריר.

הסימפטומים של פציעות אלו יהיו עייפות של השרירים, כאבים, נוקשות במפרקים, נימול או הירדמות במקרים הקלים.

במקרים הקשים יותר הסימפטומים יבואו לידי ביטוי בירידה בטווח תנועה, אובדן מיומנות, ירידה בכוח, אובדן שיווי משקל, נפיחות, עוויתות, אובדן צבע או אדמומיות.

בכל מקרה בו עולה החשד לקיומה של פגיעה, חבלה או פציעה כתוצאה מפעילות ספורטיבית מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי, על מנת לטפל בבעיה מבעוד מועד וכדי למנוע ממנה להחמיר.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן