אימוני שמיעה

לירידת שמיעה נרכשת במהלך החיים עשויה להיות השפעה רצינית על איכות חייו של האדם המבוגר. השפעה זו, באה לידי ביטוי בעיקר בקשיים בתפיסת הדיבור וביכולות התקשורתיות. קשיים אלו מובילים לכך שהאדם לקוי השמיעה חש מוגבל ביכולתו להשתתף באינטראקציות חברתיות, לתפקד בעבודתו, לקחת חלק בפעילויות פנאי וליהנות מצלילים באופן כללי.
מטרת השיקום השמיעתי הינה, להחזיר למטופל את איכות חייו ע”י ביטול, הפחתה ועקיפת הקשיים והמגבלות הללו.

תהליך שיקום השמיעה לירידת שמיעה נרכשת בגיל המבוגר הוא כדלקמן:

  1. בדיקת רופא אא”ג והפנייה לבדיקת שמיעה.

  2. בדיקת שמיעה ע”י קלינאי תקשורת והמלצה לשיקום שמיעתי.

  3. תהליך התאמת מכשיר שמיעה ואביזר עזר לפי הצורך.

  4. כיוון מכשירי שמיעה עד לקבלת הגברה אופטימאלית עבור המטופל.

למרבה הצער, אנו נתקלים בהרבה לקוחות המדווחים על קשיים שמיעתיים ותקשורתיים בחיי היומיום למרות שהותאמו להם מכשירי שמיעה מהמתקדמים בעולם. במרבית המקרים גם כיוונים חוזרים ונשנים לא פותרים את בעיותיהם.

הסיבה לכך היא שבעזרת מכשירי שמיעה ניתן להשיב רק חלק מהיכולות השמיעתיות לבעלי ירידה תחושתית-עצבית. תפקיד מכשיר השמיעה הוא להנגיש למוח את הצלילים שהאדם מתקשה לשמוע בשל הירידה בשמיעה. אולם, מכשירי שמיעה אינם תמיד מסוגלים לעזור למטופל לפצות על הקשיים בהבנת דיבור, בעיקר בסביבות רועשות ו/ או מהדהדות. השילוב בין ירידה פריפרית בשמיעה יחד עם ירידה מרכזית יכולים לתרום לחוסר שביעות הרצון מההגברה של מכשירי השמיעה, גם כאשר בדיקות אודיולוגיות מצביעות על ספים קרובים לנורמה.

קיימים מרכיבים נוספים המערימים קשיים שמיעתיים אצל האדם המבוגר:

  • אי שימוש באסטרטגיות פיצוי יעילותאנו יודעים כי חלק מלקויי השמיעה, במיוחד כאלה שהם לקויי שמיעה מילדות, מפצים על הקשיים השמיעתיים ע”י שימוש באסטרטגיות חשובות כגון: הגדרת נושא השיחה הכללי, שיפור התנאים האקוסטיים ככל שניתן וכד’.

לעומתם, מרבית לקויי השמיעה בעלי לקות נרכשת אינם מורגלים להשתמש באסטרטגיות מעין אלו, ומפתחים אסטרטגיות שאינן מעודדות הסתגלות, כגון: הימנעות משיחה והכחשה של אי הבנת הנאמר.

לכן, ישנה חשיבות רבה להקמת תוכניות שיקום שמיעה, המתייחסות באופן ספציפי לקשיים השמיעתיים והקוגניטיביים בגיל המבוגר.

חשוב להדגיש, כי כל נושא אימוני השמיעה בגיל המבוגר הינו חדש יחסית והולך ותופס תאוצה במתכונות שונות בשנים האחרונות, בעיקר בארה”ב.

בפרויקט זה הסתמכנו בעיקר על מודל הוליסטי לשיקום שמיעתי של חוקר בשם Boothroyd מאוניברסיטת  CUNY ועל התכנית הממוחשבת האדפטיבית LACE שפותחה באוניברסיטת UCSF ע”י Sweetow ועמיתיו.

לפי Boothroyd ,על מנת להשיג את מטרת השיקום השמיעתי, כפי שהוצגה לעיל, יש לבצע שילוב של מס’ דברים:

  • התאמת מכשיר/ אביזר  שמיעה על מנת לייעל או לנצל בצורה אופטימאלית את התפקוד השמיעתי.

  • הדרכת הפציינט לגבי השימוש בטכנולוגיה (האביזר השמיעתי שאנו מתאימים לו) והשליטה בסביבה השמיעתית.

  • אימון תפיסתי על מנת לשפר את תפיסת הדיבור והתקשורת.

  • ייעוץ שמטרתו לתת לפציינט כלים רגשיים ומעשיים להתמודדות עם מגבלותיו השמיעתיות.

פרטים נוספים אודות אימוני שמיעה בטל’ 1800-29-29-30